Having a good time - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jackie Visbeen - WaarBenJij.nu Having a good time - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jackie Visbeen - WaarBenJij.nu

Having a good time

Blijf op de hoogte en volg Jackie

06 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is alweer paar weekjes geleden sinds mijn laatste reisverslag. Alles gaat nog steeds goed hier, ik heb het erg naar me zin. Alweer vier weekenden terug op vrijdag was Nick zijn laatste avondje in Kaapstad. We zijn toen weer met zijn vijven naar News Cafe gegaan. Nog even van zijn laatste burger genieten hier. Het was erg gezellig. We zijn erna naar huis gegaan. Gezellig drankje gedaan en er kwamen nog oude huisgenoten van Nick om hem gedag te zeggen. Volgende ochtend op zaterdag hebben Pim en Jas Nick naar het vliegveld gebracht. Een goed moment voor mij en Vic om een rondje te hardlopen. Lekker wakker worden op en langs het strand. Toen de jongens er waren zijn we ’s middags naar Bastille festival gegaan in Franschhoek. We wilden graag naar the Wine & Food market, waar je lekkere wijntjes en snackjes kon proeven, maar helaas was deze uitverkocht toen we aankwamen, maar geen paniek! Er waren genoeg tentjes met muziek waar je een drankje kon drinken. Dus we zijn gelijk ergens anders heen gegaan voor een drankje en leuk muziekje. De regen was gelukkig gestopt dus we konden weer normaal buiten lopen. Later zagen we een collega van Jasper en zijn we met hun ergens anders heen gegaan. We kwamen terecht op een leuke binnenplaats, waar ook leuke muziek werd gedraaid en waar ook meer jongere mensen waren. Daarna weer op naar het volgende tentje en daar zijn we met z’n vieren aan de rode wijn gegaan. Laten we het hierop houden, het was een gezellige avond geworden. Na het festival zijn we nog naar Cubana gegaan als afsluiter.

Die zondag was het Track day op Killarney. Mensen kunnen zelf met hun eigen auto oefenen en is dus geen competitie. We zijn met zijn vieren langs gegaan want, er was ons verteld dat we rondje mee mochten rijden met een race auto. Het was best rustig vanwege het slechte weer die dag, heel de tijd regen. Na een tijdje wachten, werden we geroepen om met een groene omgebouwde chico mee te rijden. Erg vet! Allemaal stangen en buizen door de auto. Helmpje op en ik werd helemaal vastgebonden in de stoel en gaan met die banaan! We konden elkaar amper verstaan, dus ik moest aangeven of ik me goed voelde tijdens het rijden. Door het slechte weer was het circuit ook nat, dus het was erg glad, wat ik wel leuk vond. Er zat ook nog eens geen ruitenwisser aan mijn kant, dus ik kon soms zelf amper zien hoe het circuit liep, best spannend! Pim was voor mij en we hadden hem gevolgd vanuit de VIP ruimte, en dan lijkt zo’n ding best langzaam te gaan, maar als je er zelf in zit is het wel wat anders. Scheuren door de bochten, paar keer flink slippen… nee het was echt gaaf! Ik heb natuurlijk constant met me duim omhoog gezeten! Ik stapte vol adrenaline uit de auto, en dit was nog maar met een chico…
Daarna zijn we met ons brakke hoofden weer naar de bioscoop gegaan in de Bay Side Mall, net als die week ervoor. Ook met het weer is er verder niet zoveel te doen. Ice Age 4 3D was het geworden dit keer. ’s Avonds kwamen Tessa en Suzanne langs en Suzanne haar Nederlandse vriendje Bram. Gezellig bij gekletst en ze wilden ons huis even zien. Daarna vroeg naar bed gegaan om fris en fruitig de week weer te beginnen.

Weer van alles meegemaakt die week. Sowieso waren we die week erachter gekomen dat we bed bugs of vlooien in huis hadden. Ik weet nog steeds niet precies wat het nou was, maar Pim was degene die er last van had en dacht dus eerst dat het muggenbulten waren. Nadat het duidelijk was dat het geen muggen waren is het ons huis helemaal gereinigd met spul, en ligt nu alles van insecten ondersteboven. Nadat we dachten alles gehad te hebben, waren de kakkerlakken ook nog eens in ons huis te vinden. Als eerste kwamen we levende Karel tegen die onderaan een keukenkastje liep. Nou mij niet gezien, wat een beesten! Onze vorige huisbewoners hebben de kakkerlakken met een lijstje bijgehouden met datum en naam, alles met een K, hilarisch! Wij hebben deze traditie mooi voortgezet. Die avond lag Koosje ondersteboven bij de tv. Gelukkig dood! En zo heeft Vic er paar dagen later nog twee gevonden. Deze gaan we dus vaker zien in de zomer, leuk. Dezelfde week hebben we onze eerste braai gehad thuis. Die woensdag was het 22 graden, dus hoppa, nieuwe braai aangeschaft, flink wat vlees, en wat wijn. We moesten wel beetje opschieten, want we zijn allemaal rond 16h00 klaar met werken en rond 18h30 gaat de zon al onder en wordt het dus stukken frisser, maar we hebben het wel even volgehouden. Bijna al het vlees van 2,5 kilo is opgegaan en beetje ondervonden wat voor vlees erg lekker was en wat minder. Heerlijk avondje buiten gehad dus.

Die vrijdag was toch het moment gekomen om naar Club 31 te gaan. Ik had al veel gehoord van deze club. Deze bevindt zich midden in de stad in Absa, een bank gebouw, op de 31ste verdieping. Het is wel echt een wat netter en chiquer. We werden netjes naar de lift gebracht en meegenomen naar boven. Het ziet er echt vet uit, omsingeld door de verlichte stad, gaaf om te zien. Hier hebben we het wel even volgehouden.

De volgende dag, zaterdag, hadden we de voetbalwedstrijd Ajax Cape Town – Manchester United op de planning staan. We zijn deze keer met de bus gegaan ipv met de auto. We dachten dat het wel handig zou zijn. Nou, we hebben zowat drie kwartier zitten klooien daar met die buskaarten, pff wat een systeem. Het werkt als volgt; Je moet naar zo’n vrouwtje in een soort loket, en daar krijg je een pasje, wat net een bankpasje is, die moet geactiveerd worden en dan moet je een pincode maken, ondertussen duurt het allemaal lang… Vervolgens moet je zeggen wat voor bedrag je erop wilt hebben en moet je ook een borg betalen die je terug krijgt als je de pas inlevert. Zij moet dat allemaal invoeren, nou, veelte veel gedoe voor een ritje met de bus. Ondertussen stond er rij van hier tot weet ik veel waar, drie bussen gemist, maar uiteindelijk zijn we dus later in Waterfront aangekomen. We zijn gelijk naar Mitchells gegaan, de pub waar we vorige keer Beer tasting hadden gedaan. Super druk daar, allemaal supporters van Manchester United vooral. Rond 15h00 begon de wedstrijd en rond 14h15 waren Tessa en Suzanne met een heel groepje aangekomen. Toen zijn wel langzamerhand gegaan, want we gingen via de fan walk naar het stadion. Ook Jasper z’n manager, Mario, met zijn groepje liep mee. Wij zaten in de bovenste ring, aan de linkerkant achter het doel. We konden alles super goed zien. Het was erg leuk om zoiets te mee te maken, aangezien ik ook nog nooit naar een voetbalwedstrijd was geweest. Het was uiteindelijk 1-1 geworden en allebei gescoord in de laatste tien minuten. Daarna zijn we in een regelrechte lijn weer terug gegaan naar Mitchells. Daar hebben we boven met Tessa en Suzanne gezeten en de rest van de groep. Even wat gegeten en gedronken. Jasper zijn manager, Mario, zat beneden en daar zijn we later naar toe gegaan. Dit is onverwachts een gezellige avond geworden. We hebben erg gelachen om met z’n allen. Daarna zijn we met de taxi naar huis gegaan, want de bussen reden niet meer. Toen ik me kamer inliep, stond dus in eens mijn buitendeur open. Nog steeds een raadsel hoe dat is gebeurd. Ik doe hem altijd op slot, maar Mavis onze schoonmaakster was er ook die dag. Alleen zij heeft niet eens een sleutel van die deur en er lag ook een steen tussen. Hopelijk kom ik erachter hoe het gebeurd is, maar het is dus een apart verhaal. Gelukkig lagen al me spullen nog wel in me kamer, zoals laptop, camera, iPod enz.

Volgende dag hebben we allemaal flink uitgeslapen, want dat was ook nodig. Toen stond Mart in eens voor de deur. Die kwam nog wat spulletjes halen en gedag zeggen. Het was onverwachts zonnig daagje geworden en zijn we later die middag naar Waterkant gereden. We zijn naar Cape Quarter gegaan. Leuke plaats met winkeltjes en binnenplaats waar we wat gegeten hebben. Pim werd hier nog aangezien voor een acteur van iets van Disney, erg grappig.

Alweer twee woensdagen geleden was ons eerste bezoek gearriveerd in Kaapstad. De ouders en broertje van Vic zijn aangekomen. Ik ben meegegaan om ze te gaan halen van het vliegveld. Heenreis al verdwaald, want de tomtom werkte niet, maar gelukkig toch op tijd aangekomen. Ik heb ook gelijk een tas vol van huis meegekregen met leuke dingetjes. Helemaal blij mee dus nogmaals ‘dankie’ mam en opa & oma voor de lekkere Nederlandse dropjes.

Volgende dag was Ferrari bij ons op Killarney. Ze waren er van 9h00 tot 13h00 met de nieuwste. Deze ochtend was bedoeld voor potentiele kopers. Wouter stond ook toevallig bij ons op het kantoor en zei tegen mij en Pim dat we echt een rondje moesten gaan regelen. Dus Pim en ik zijn netjes naar Paul gegaan. De vrouw die alles geregeld had van Ferrari zei tegen ons dat we moesten wachten tot 12h30 en dat ze niks kon beloven. Dus Pim en ik hebben heel de tijd netjes gewacht. Wouter was gewoon naar een van de mannen toegelopen die de auto’s bestuurden, en net gedaan alsof hij interesse had in de auto’s. Hij mocht uiteindelijk een rondje meerijden en ook zelf erin rijden. Super vet natuurlijk! Pim en ik mochten uiteindelijk niet meer, want de banden waren te warm geworden. Hier baalden wij natuurlijk enorm van, maar als ze volgende keer komen dan gaan we zeker een rondje doen. Dit waarschijnlijk ook niet meer op de nettere manier, maar gewoon ook op de mannen zelf afstappen.

Die vrijdag was ik met de jongens en toen zijn we bij Inside gaan eten aan Big Bay. Calamari gegeten. Daarna zijn we met z’n drieen naar Cubana gegaan.

Zaterdag was het weer lekker weer en wilden we gaan surfen die dag. Jasper is de huurauto terug gaan brengen naar Avis en nu hebben we de auto van Suzanne die we de rest van de tijd huren van haar. Het is dezelfde polo alleen ‘nog’ nieuwer, dus dat is wel fijn. Ondertussen heb ik met Pim lekker in de tuin gezeten tot dat Jasper terug was. We zijn er na naar het strand gereden, maar sommige Surf shops waren dicht in Blouberg, was daar niet meer. Toen zijn we naar Big Bay gereden en daar was de laatste les 15h00 en het was 15h20. Dus dat was jammer. We wilden waarschijnlijk de volgende dag gaan. Toen zijn we maar richting het Noorden gereden. We zijn uiteindelijk belandt in Yzerfontein. Wijk met dikke huizen, en best mooi aan de kust. Er was alleen verder niks te beleven. Die drie mensen die we zagen waren allemaal oud en er was maar een leeg restaurantje daar, dus zijn we maar verder gereden naar Darling. Dit was meer een wijngebied, maar hetzelfde verhaal. Het leek allemaal beetje uitgestorven, wel jammer. We zijn maar weer terug gereden naar Big Bay en hebben we wat gedronken en gegeten bij Moyo. We hebben een sandwich op, met gefrituurde mosselen, knoflookdressing, sla, tomaat, en frietjes. Best apart. Toen wilden we wijntje halen bij de supermarkt, maar na 17h00 op zaterdag kan je geen drank meer krijgen overal en op zondag ook niet. We moesten het aan de manager vragen werd ons verteld en die heeft stiekem de wijn voor ons gepakt en toch verkocht. Dus de rest van de avond zijn we met een rood wijntje op de bank belandt.

Zondag was echt een hele leuk dag. We zijn optijd naar St. Joseph’s gereden om daar te verzamelen met Vic d’r ouders en Mario. We zijn erna naar Mzoli’s in Gugulethu gereden. Mario had ons uitgenodigd, en we wilden Mzoli’s ook aan Vic d’r ouders laten zien. Vorige keer hadden we echt anderhalf uur in de rij gestaan voor ons vlees, maar dat was nu niet nodig. Mario kent de mensen van Mzoli’s, waardoor het allemaal geregeld werd. We hebben deze keer lekker in het zonnetje gestaan. We kregen eerst 2x een soort starter. Het vlees moest helemaal van het bot gesneden worden en het smaakte allemaal zo lekker. Later die middag kwamen pas de worssies en beef. Ook hebben we curry brood geproefd, erg apart. Allemaal lekker smullen met je handen en er half onder zitten. Het was weer erg druk eind van de middag. Na het eten zijn we richting Big Bay gereden en de ouders van Vic hebben ons mee uit eten genomen. Super lief van ze en erg lekker gegeten.

Afgelopen vrijdag ben ik met de jongens naar Fork gegaan op Longstreet. Vic is met d’r ouders en d’r broertje op vakantie. Fork is echt leuk tapas restaurantje, waar je gewoon hapjes kan bestellen. Je kan zelf kiezen of je meer tegelijk wilt bestellen, of dat je het in meerdere rondes doet, leuk!

Afgelopen zaterdag was er weer een regionale race op Killarney. We zijn eerst wat gaan drinken in het Clubhouse. Daar was het al best druk ’s ochtends. Erna zijn we bij de documentation gaan kijken. Daar moeten de racers hun ingevulde papiertje ophalen, en krijgen ze toegang voor de scrutineering. Toen zijn we maar een rondje gaan lopen op een gegeven moment, en ik moest van Paul langs de food vendors gaan voor me opdracht en vragen of ze misschien ergens problemen mee hadden toen ze voor hun plekje kwamen solliciteren. Ik had 2 van de 4 ondervraagt, ze zeiden beiden wat anders. De een durfde geloof ik niet echt eerlijk tegen mij te vertellen ook hoe het proces allemaal ging. Verder hebben we in de VIP ruimte geluncht en moesten we de rest van de middag geluid meten per klasse. Ik had misschien al eerder verteld, maar ze krijgen dus soms klachten over het geluid van de auto’s en de motors. Alles moet onder de 110 decibel zitten en dat is dus niet altijd zo. Vorige keer hadden we al op andere locaties gemeten en nu moesten we bij de start/finish line geluid meten. Zo kwamen we ook in contact met Matthew die meeracet in een porsche. Hij kwam vragen wat we aan het doen waren en hij wilde graag dat we zijn porsche gingen meten. Dit vroeg hij natuurlijk niet voor niks. Hij wilde eerst gewoon buiten meten, toen kwam hij al op 113 decibel toen hij gas gaf. Tijdens de race kwam hij op 114 decibel. Dus hij heeft wat te doen in de toekomst. Volgende week zondag is er Porsche dag hier op Killarney, en hij heeft mij en Pim dus uitgenodigd als zijn gasten. We mogen meerijden, echt super leuk!

Gisterenochtend zijn we al vroeg vertrokken. Ze gaven slecht weer op, maar wij zijn richting Simon’s town eerst gereden voor de Pinguins. In die hoek was het echt lekker weer, dus dat hebben we weer getroffen. We hebben daar ook in de verte walvissen gezien. Daarna zijn we naar Cape Point gereden. Zijn we nog ergens naar boven geklommen en even genoten van het uitzicht. Ook naar Cape of Good Hope geweest. Helaas was daar een invasie van Chinezen, die allemaal een voor een op de foto wilden met bord. Je moest netjes achteraan sluiten en dat ging dus zowat een halfuur duren eer dat je aan de beurt was. Nog bijna een ruzie gezien daar, kansloos. We zullen er vast wel nog een keer komen. We hebben er ook struisvogels gezien en verder nog baboons. Hierna zijn we door gereden naar Hout Bay voor een drankje. Het was nog te vroeg om te eten rond 16h00. Daarna zijn we doorgereden naar Waterfront en zijn we naar Den Anker gegaan. Belgisch restaurant. Gelijk aan het bier, en ze hadden hier ook bitterballen, mmm. Als hoofdgerecht hebben we lekker flinke pan gekookte mosselen gegeten. Was een goede afsluiter van het weekend.

Met de stage opdrachten gaat het wel. Ik ben ongeveer klaar met de food vendor regulations en application form. Met Paul heb ik ook een Drag racing checklist gemaakt, en moet ik deze ook nog maken voor Street racing en Track days. Paul probeert wel meer tijd in ons te steken, wat niet altijd lukt, maar sowieso beter dan eerst.

Nou dat was weer een update uit Kaapstad!
Veel liefs xxx

• 06 Augustus 2012 - 19:04

Mama:

Weer een prachtig verhaal, Jax! Groetjes en liefs van oma Jannie! Ik heb het verhaal weer voorgelezen. Xx

• 06 Augustus 2012 - 22:39

Nienke:

Leuk weer om te lezen! Klinkt allemaal super! Behalve van je deur die open stond! Genietse meid! En we wachten weer op het volgende verhaal!
    Xxxx nien

• 07 Augustus 2012 - 09:16

Maxime:

Jackieee!
    Wat een avonturen daar, gaaaf! :) Geniet ervan meid en succes op je stage!
    Groetjes aan Pim, Vic en Jasper!

liefs uit Londen!

• 07 Augustus 2012 - 13:36

Barbara:

Ha jackie,
    weer een heerlijk reisverslag, je geniet er 100% van lees ik. Las net in de krant dat het sneeuwde in Joburg!. As zaterdag afscheidsborrel van kelly want die vliegt de 14e naar SA. alweer een zuidafrikaganger. wat een heerlijk land toch.

Dikke armen vanuit Domburg Beach xx

• 09 Augustus 2012 - 07:42

Jelle:

Heey Jackie, mooi verhaal.
    echt super vet dat je meegereden hebt op het circuit! zou ik ook wel eens willen doen :P, wel jmmr dat je niet meer met die ferrari meegereden hebt.. veel plezier nog en succes met je stage.

• 09 Augustus 2012 - 21:33

Mies:

Heel leuk om weer te lezen nichie xx geniet maar lekker verder en eet ze van al die lekkere vleessies en worssies haha. Knuffel van ons allemaal. Ook van Iggy en bebie Fjezze die wonen hier nog een paar dagen X X X