The first rays of sun in Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jackie Visbeen - WaarBenJij.nu The first rays of sun in Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jackie Visbeen - WaarBenJij.nu

The first rays of sun in Cape Town

Blijf op de hoogte en volg Jackie

17 September 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal,

Weer tijd voor een update uit Zuid-Afrika.

Drie weken geleden is ons zesde huisgenootje Annelot gearriveerd! Ons huis is nu eindelijk vol. De volgende dag hebben we gelijk de braai aangestoken, dus was een leuk welkom. Die vrijdag zijn we met Mario en Simone meegegaan naar het 50-jarig jubileum van hun kerk. Heel de familie van Mario was ook aanwezig. Leuk om dit meegemaakt te hebben, grote zaal met ronde tafels, live jazz muziekje en stijl dansende oudere mensen en we waren allemaal netjes gekleed. Iedereen nam eigen drank mee en er was een buffet. Tafel voor tafel konden we opscheppen. Er was ook een wedstrijd welk koppel het mooiste danste. Vervolgens had Jasper een weddenschap verloren van Lieze. Er was namelijk een stokoude man, die danste alsof hij in de bloei van zijn leven was. Als Lieze met deze man zou gaan dansen, zou Jasper heel de week de afwas doen bij ons thuis. Ja hoor, held! … nog steeds respect haha!

De volgende dag was het 1 september, officieel lente hier in ZA. Heel het weekend was er een wijnfestival in Franschhoek. Er deden 19 wine estates mee en voor 10 euro krijg je een glas en kan je alle wine estates langs om weet ik veel hoeveel verschillende wijnen te proeven. Het was gelijk een zonnige dag. Roos en Melissa, twee vriendinnetjes van Annelot, die ook die week zijn gearriveerd in Kaapstad gingen ook met ons mee. De ene wine estate had een grote tuin met een groot orkest, de andere wine estate was erg knus, next had warm vuur en was afgelegen in het bos, en de laatste waar we geweest waren was live reggae Bob Marley muziek. Chill! Vervolgens zijn we met z’n alle een hapje gaan eten. De avond werd gevolgd door een gezellig avondje Club 31 in Absa.

De volgende dag wilden we eigenlijk weer terug gaan naar Franschhoek, want het was geldig voor twee dagen. Helaas, waren we allemaal te brak om een stap te zetten. Toen ik wakker werd, kwamen Lieze en ik op het idee om eens in het ijskoude zwembad te gaan. Mijn god, wat koud! Maar het was een heerlijke dag en iedereen vond het eigenlijk prima om gewoon lekker lui in de tuin te hangen. Ons eerste daagje aan het zwembad! Het weekend werd afgesloten met heerlijke sushi! Wat is het leven toch goed!

Er ligt al jaren een wrak bij ons mooie Bloubergstrand en is nooit weggehaald. Helaas is pas het wrak gebroken en was heel ons strand verpest door de stink olie. Het is ook niet echt heel lekker als je gaat hardlopen en je ademt die heftige lucht in. Gelukkig is het nu stuk beter!

Afgelopen vrijdagavond zijn we met Pim z’n moeder en zus uiteten geweest. Een leuk Italiaans restaurantje in Cape Quartier. Vervolgens naar Cubana gegaan om de avond af te sluiten.

De volgende dag moesten Pim en ik werken bij het Ford & Friends festival op Killarney. Er waren races georganiseerd, maar ondertussen ook allemaal andere activiteiten. Pim had z’n moeder en zus meegenomen en wij moesten zoals gewoonlijk het geluid opmeten. We hadden een heerlijk plekje gevonden in het zonnetje en daar een paar uurtjes gezeten. Deze keer mochten we na een ochtendje al naar huis, dus dat was super fijn. Snel naar huis, en daar nog heerlijk in de tuin gezeten met z’n allen. Het was heerlijk weer! Eind van de middag was er een braai georganiseerd van 4Exchange voor alle Nederlanders die in Kaapstad zijn in het Best Western hotel waar heel veel studenten wonen. Erg leuk om nieuwe mensen te leren kennen. Vervolgens zijn we naar Fiction gegaan, leuk techno tentje in Longstreet. Super leuke avond gehad en onze taxi rit naar huis, zullen we maar niet over hebben…

Zondag hebben we lekker uitgeslapen met z’n allen en zijn we eind van de dag naar de bios geweest. We zijn naar de film Ted geweest. Vervolgens ben ik met Vic sushi gaan halen en hebben we met de meiden onder elkaar Gooische Vrouwen gekeken.

Afgelopen weekend hadden ze prachtig weer opgegeven, dus we hadden allemaal super zin in het weekend! Vrijdagavond zijn we eerst naar het Bierfest geweest, wat te vergelijken is met het Oktoberfest in Deutschland. Alle vrouwen in Heidi pakjes met vlechtjes en grote tafels waar iedereen dikke pullen met bier dronken. Ik was bob, dus muziek was op een gegeven moment niet meer om aan te horen, maar oke.. Wel grappig om een keer mee te maken.

De volgende morgen was het moment aangebroken voor Liez, haar vriendje was gearriveerd in Kaapstad. We hebben haar met z’n allen op het vliegveld gebracht om vervolgens naar de Tafelberg te gaan. Het wordt 25 graden deze dag, dus flink warm. We waren om 12h30 begonnen met lopen / klimmen van de tafelberg, de Kasteelpoort route. Jasper had deze al eerder gedaan. Het begin was nog gewoon lopen en niet echt stijl, maar daarna was het flink klimmen en met die stik hete zon op je gezicht en blaren die al op me voeten zaten van dat stukje was het echt pittig hoor! Allemaal even dip momentjes gehad dat we het niet meer zagen zitten. Toen we bijna boven waren riepen ook mensen van ja, kom op je bent er bijna! Ik was zo blij, dus ik had al mijn laatste energie erin gegooid om zo snel mogelijk boven te komen. Jasper en Pim waren al doorgelopen. Toen we boven waren, stonden Jas en Pim daar met het nieuws dat het nog twee uur lopen was voordat we bij de kabelbaan waren. Op dat moment kon ik wel door de grond zakken, killinggg dit! We zaten twee bergen daarachter ofzo, dus we moesten nog berg op berg af! Er was ook natuurlijk bronwater, waar we gelukkig de flesjes weer mee konden vullen, en dat was heerlijk koud ook. Rond 17h00 zijn we aangekomen bij de kabelbaan en toen natuurlijk heerlijk genoten van het uitzicht. Op dat moment vergeet je even hoe lang en hoe pijnlijk het was om op dit punt te komen, heerlijk! Gelijk genoten van een ijskoude Savannah en toen met de kabelbaan naar beneden. En dan ben je werkelijk waar binnen twee minuten beneden, even heel wat anders! ’S Avonds zijn we een hapje gaan eten in het Newscafe en een drankje gedronken in Cubana met z’n allen. Lieze en dr vriendje Riccardo waren ook mee.

Annelot had gezellig bij mij geslapen zaterdag en zondag, zij deelt namelijk haar kamer met Lieze, en we gunnen Lieze & Riccardo dan ook hun tijd samen. We waren allebei op tijd wakker, want die dag werd het 30 graden en in mijn kamer dus ook zoiets pff. We zijn gelijk het zwembad ingesprongen om flink af te koelen, en even later zat iedereen aan het zwembad. Echt fijn wakker worden op deze manier. We zouden gisteren dus gaan surfen, en daar had ik echt zin in! Op naar Big Bay, om te kijken of het er nog een lesje beschikbaar was voor ons. Om 13h00 hadden we geboekt. Wetsuit aan, surf board mee en hoppa strand op. Ik wilde snel het water in want 30 graden met een wetsuit aan was dus niet zo fijn! We gingen eerst op het strand oefenen hoe je van liggend in een keer kon staan. Dat was voor mij al een hele opgave, lukte voor geen meter. Uiteindelijk het water in, eerst door allemaal van die kleine steentjes, dat was ook minder fijn. Nou, op je board gaan liggen, wachten op een goede golf, en probeer maar eens te staan. Ik ben totaal wel 5x aangespoeld op het strand denk ik als het niet meer is, heerlijk door die kleine steentjes…. Pff het was best moeilijk dus! De golven waren ook niet constant, maar het was toch de moeite waard om het geprobeerd te hebben. We gaan het snel weer keertje proberen en hopelijk gaat het dan ietsje beter. (en zonder steentjes) Vervolgens zijn we gaan eten daar aan Big Bay, heerlijk van het zonnetje nog genoten. ’S Avonds heeft Riccardo pasta met zelfgemaakte tomatensaus gekookt voor ons en dat was dus even wat anders dan een sausje uit een pakje of potje. Lekker!

Even een kleine update over mijn stage. Anderhalve week geleden hebben we Claire gesproken over de huidige situatie hier op Killarney. Gelukkig veel tips en ideeën gekregen van haar. Pim en ik hebben zelf een meeting gehad met Paul en Jacques over hoe het nu gaat en hoe we verder gaan. We willen toch graag wat meer verantwoordelijkheden en taken. Gelukkig waren ze het hier mee eens, dus zijn met z’n vieren op allemaal verschillende ideeën gekomen. De volgende dag hebben we die met Paul uitgewerkt, dus ik zie eigenlijk weer licht aan het einde van de tunnel.

Kortom, ik heb het nog steeds super naar mijn zin hier! Nog 1,5 week voor dat Steef er is, dus ik ben al flink aan het aftellen! En dan gaan we samen lekker op pad hier! Zin in!

Veel liefs uit Cape Town. X
Ik mis jullie!

• 17 September 2012 - 12:46

Lisa:

Lieve Jacks,
    wat mis ik die fantastische stad als ik je verhaal lees. Zou graag even langs komen voor lekkere sushi, een nachtje 31 of braaien en wijn drinken.
    Fijn dat Steef bijna komt. Ik ben as weekend ook niet in Dirksland m'n ouders komen dat weekend thuis van vakantie, zal met steef wel ff communiceren over m'n wetsuit komt goed!

Waar eet je altijd sushi?

Schaaaatje, nederland is weer suf en saai met slecht weer. Niks om te missen dus.

kussie!

• 17 September 2012 - 12:47

Lisa:

Trouwens, dinsdag Jazz night bij Osaka. Al geweest?

• 17 September 2012 - 15:20

Maxime Van Der Kloet:

Lieve Jackyy!
    Wat een avonturen, echt gaaf! Lekker genieten van het mooie weer en optimaal genieten als Steef er straks is natuurlijk! Time flies, voor je het weet zitten we weer op school, ieehh; enjoy your timeee en groetjes aan Pim, Jasper en Vic! :)
    Dikke kus uit London!

• 17 September 2012 - 16:05

Barbara:

Lieve Jacky,
    wat een geweldige tijd heb je daar toch. Geweldig leuk om je verhalen te lezen en we merken dat je al helemaal op je gemak bent. Niks op je kamertje zitten, maar gewoon er zoveel mogelijk op uit. Ga je ook nog shark-cage-diving doen? groetjes

• 17 September 2012 - 21:40

Mies:

Hoi nichie, wat is het weer leuk om alles te lezen wat je doet. En dan dat mooie weer! En dat uitzicht op de berg wow! Ook leuk dat we vorige week 's ochtends vroeg nog ff hebben gewhatsapped! (of hoe schrijf je dat haha) geniet maar lekker. Groetjes ook van Rien & Joey xxx

• 17 September 2012 - 21:40

Mies:

• 20 September 2012 - 19:08

Stefan:

Leeeeeeeeuk jackel! Je schrijft t weer leuk allemaal:)!
    Nog een paar daaaaaaaaaggiesss:) Yeaaaaahhh.... Loveu. Oja ik ga je nu belle jooooooo