To the West-Coast - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Jackie Visbeen - WaarBenJij.nu To the West-Coast - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Jackie Visbeen - WaarBenJij.nu

To the West-Coast

Blijf op de hoogte en volg Jackie

16 Januari 2016 | Maleisië, Kuching

Hi,

Afgelopen zondag (10-01) zijn we vanuit Kuala Lumpur richting Cameron Highlands gegaan. We wisten natuurlijk helemaal niet hoe we moesten reizen. We zijn eerst naar KL Sentral gegaan en daar hebben we verder gevraagd hoe we naar Cameron Highlands konden gaan. We moesten eerst nog stukje met de trein en daarna konden we met de bus. Het was ongeveer 4 uurtjes en de bus was gelukkig best luxe. Grote stoelen die je kon verstellen en best wat ruimte.
Toen we 's middags waren gearriveerd zijn we eerst gaan inchecken bij het hotel, KRS Pines wat gelukkig aan te lopen was. Deze hadden we van te voren geregeld. Simpel hotelletje met letterlijk een kamer en twee single bedjes, prima. Cameron Highlands is een klein dorpje met wat restaurantjes maar verder is er niet veel te doen. Mensen komen hierheen voor de theeplantages wat er net buiten ligt. Dus verder deze dag hebben we lekker rustig aan gedaan. Wat van de South-Indian keuken geproefd en ons verdiept in de volgende stap van onze reis.

De volgende morgen zijn we met de taxi naar een theeplantage gereden. We wilden eerst een excursie doen, maar de grote mooiste theeplantage was helaas gesloten op maandag, erg jammer. Gelukkig konden we naar een andere en hebben we daar wat gewandeld en zijn we van het ene theehuis naar het andere gegaan. Dit gebied is een stukje kouder dan de rest van Maleisië, de naam zegt het al.. Het ligt hoger! Het is prachtig groen overal, en er werd al hard gewerkt op de plantages. De blaadjes werden geknipt en grappig om voor te stellen dat er thee gemaakt wordt van zo'n struikje. Nadat we dit gezien hadden en een lekker bakje thee op hadden gedronken zijn we nog naar de strawberry farm geweest. Ik vond dit zelf niet zo bijzonder. Je loopt een grote kas in (bloed heet) en je kon wel van alles bestellen van verse aardbeien.
Vervolgens zijn we terug gegaan naar het dorpje, wat gegeten en om 14:30 ging onze bus richting het eilandje Penang. We gaan dus richting het Noord-Westen naar de kust.
We kwamen 's avonds pas aan in Penang. Het eilandje was te bereiken via een brug en vervolgens werden we afgezet in Chinatown. Dat kwam voor ons goed uit, want in deze wijk wilden wij ons hotelletje boeken. We wisten vanuit de lonely planet een straatje waar wat hotels zaten en door de weg te vragen zijn we er zo gekomen. Mensen zijn erg vriendelijk overal! We hadden nog geen avond eten op, dus na het inchecken zijn we richting Red Garden gegaan in Chinatown. Dit is een pleintje waar allerlei eet kraampjes aan staan. Je kan dus van alles kiezen al is wel veel van het eten Chinees. We hadden wat nieuws geprobeerd, al moet ik soms wel even wennen aan de aparte smaken. Het was ontzettend druk, we konden nog net een tafeltje regelen en er werd ook live muziek gespeeld. Dit gaat tot in de late uurtjes door.

Next morning, we gaan een scooter huren. Mega spannend, Joy had het nauwelijks gedaan en ik nog nooit dus we waren allebei stiekem wel beetje zenuwachtig. Scooter konden we bij ons hotel regelen en ik was blij dat Joy durfde weg te rijden en ik achterop kon zitten. In het begin heel erg rustig en voorzichtig rijden natuurlijk maar op een gegeven moment gaat dat steeds beter. Penang is een erg druk eiland en veel mensen rijden daar op scooters. Bij elk verkeerslicht sta je zo omsingelt andere mede-scooter rijders. Onze eerste bestemming was National Park waar we door de jungle kon hiken om bij een leuk strandje te komen. Dit strandje heet Monkey Beach. Het was echt al mega warm, en het leek makkelijker dan gedacht om zo paar kilometer door de jungle te lopen. Gelukkig wel in de schaduw. Onderweg kwamen we wat aapjes tegen en na een uur, anderhalf uur kwamen we dan eindelijk op Monkey Beach aan. Dat werd tijd, het water was op. Op dit strand had je wat eet tentjes zitten waar wij gelijk gebruik van maakten. Nu voelt het echt als vakantie, drinken uit een kokosnoot en vervolgens zwemmen in het warme water. Na een klein slaapje zijn we met de boot terug gegaan en zijn we weer verder gaan scooteren op het eiland. Toen was het mijn beurt om scooter te rijden. Hoe spannend in het begin, vooral het wegrijden maar al snel scheur je met zo'n ding het hele eiland over. De een zal wel denken, het is maar scooter rijden haha, maar is gewoon spannend eerste keer in vreemd land en daarbij rijden ze ook nog eens links hier. We zijn ook nog naar het strand Batu Ferringhi geweest en daarna zijn we naar de andere kant van het eiland gereden voor een seafood restaurant aan het strand. Het was een hele opgave om deze te vinden maar uiteindelijk werden we beloond met grote aquaria waarin alle soorten vissen en schelpdieren waren te vinden. We hebben ons laten verassen door de specialiteiten terwijl we ondertussen genoten van de zonsondergang. Perfect!

Na twee nachtjes Penang zijn we 's ochtends vroeg door gegaan naar het volgende eilandje Langkawi. 08:15 hadden we de Ferry en rond een uurtje of 11:00 waren we gearriveerd op het plaatsje Kuah. Gelijk werden we aangesproken waar we heen wilden en werden we voor de deur bij een hostel afgezet. Dit kustplaatsje Pantai Cenang lag ongeveer een half uur verderop. We hadden ook geen overnachting geboekt van te voren maar hier waren genoeg plekjes. Nadat we een leuk plekje bemachtigd hadden met zelfs een hangmatje voor de deur zijn we gauw op het strand belandt. Heerlijk! Langkawi heeft naast strand een lange straat met allemaal restaurantjes en winkeltjes en het is hier ook flink toeristisch. Aan het strand zijn ook wat restaurantjes te vinden waar we bij een de eerste avond gelijk zijn gaan eten. Nogmaals, lekker eten en zonsondergang, ultiem vakantie gevoel. 'S avonds werd het hartstikke druk op het strand, temperatuur was beter, mensen gingen zwemmen of er werd veel watersport gedaan.

Tweede dag op Langkawi hebben we weer een scooter geregeld om wat hoogtepunten te kunnen bezoeken. Allereerst zijn we naar skycar gereden, een kabelbaan waar je flink uitzicht hebt over de rest van het eiland maar ook Thaise eilandjes. Het was helaas wel wat bewolkt toen we boven stonden maar dat mocht de pret niet drukken. Joy en ik moesten erg denken aan het Wheel van Kaapstad aangezien de gondels precies hetzelfde zijn!
Toen we beneden waren zijn we richting een strandje gaan rijden op advies van iemand van het hotel. Prachtig klein strandje met fel blauw water en helemaal niet veel mensen. Aapjes liepen hier ook rond. Je moest oppassen met eten (zoals je eerder hebt gelezen in KL komen ze gewoon op je af springen). Hier zagen we namelijk weer een aap gewoon het voedsel uit iemands tas halen, en keihard met de buit er vandoor gaan.
Sowieso is Langkawi ook erg groen. Super veel palmbomen en je rijdt voor je gevoel echt in de jungle. De aapjes zitten overal langs de weg. We zijn gaan lunchen op een plekje die er eerste instantie niet echt bijzonder uitziet en bevindt zich langs de weg. Deze ook op aanrader van iemand bezocht. Het was ook best druk en het scheen dus zo te zijn dat je hier heerlijke verse donuts kon eten. We kunnen beamen dat deze lekker zijn net als de andere lekkere banaan of kokoshapjes. Na de lunch zijn we terug gegaan naar het strand van Cenang totdat er een tropische regenbui los barstte. Nog nooit zoiets meegemaakt. Wat een druppels en hoe hard zoiets tekeer ging. Gelukkig was het ondertussen even droog zodat we terug naar hotel konden nadat we geschuild hadden bij een ouder Nederlands stel. Maar daarna barstte het nog erger los. Door onweersbuien en regen waren we genoodzaakt om bij het hotel te blijven eten en konden we helaas niet eens meer met de scooter op pad, jammer!

Derde dag op Langkawi was puur uitrusten aan het strand, het een en ander uitvogelen en genieten. We waren eerst van plan om nog Thailand in te gaan aangezien we zo bij de grens zaten maar het was onhandig en duurder om vanaf daar naar Borneo te gaan. We hebben besloten de volgende dag terug te gaan naar het eiland Penang en vanaf daar kunnen we wat goedkoper vliegen naar Kuching in Borneo. Spannend!

Terwijl ik dit typ zit ik al in het vliegtuig richting Kuching en de reis vandaag is vlekkeloos gelopen. Eerst met de Ferry vanochtend om 07:30 naar het vaste land Kuala Perlis. Vanaf daar de bus genomen naar Penang. Vervolgens nog een bus naar het vliegveld en nu zijn we bijna in Kuching. Het stikt hier van de National parken dus erg benieuwd. We blijven zo'n 2 tot 2,5 week op Borneo zoals het er nu voor staat.

Liefs vanuit (nog) Maleisië!

• 16 Januari 2016 - 21:34

Marleen:

Wat een prachtig verhaal weer, Jackie! Grappig dat je er tegen op zag om op een scooter te rijden

• 18 Januari 2016 - 13:40

Lisa:

Leuk om allemaal te lezen Jaxx!
    Geniet! xxxxxx

• 19 Januari 2016 - 19:16

Jan Kreeft:

Prachtig verhaal jackie... Zo maak je nog eens wat mee...ik kijk al uit naar je volgende verhaal....Groetjes vanuut Stellendam

• 29 Januari 2016 - 19:07

Roos:

Wat ontzettend leuk zeg! Heerlijk om dit te lezen vanuit het grauwe Nederland! Geniet ervan en ik wacht op de volgende avonturen xxxxxxx

• 02 Februari 2016 - 17:47

Mars: