Liefs vanuit de Eastern Cape - Reisverslag uit Nottingham Road, Zuid-Afrika van Jackie Visbeen - WaarBenJij.nu Liefs vanuit de Eastern Cape - Reisverslag uit Nottingham Road, Zuid-Afrika van Jackie Visbeen - WaarBenJij.nu

Liefs vanuit de Eastern Cape

Blijf op de hoogte en volg Jackie

18 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Nottingham Road

Molweni, unjani? (Hoi, hoe gaat het in Xhosa)

We zijn alweer een tijdje verder. Momenteel zitten Joy en ik in de Eastern Cape, en dat houdt dus in dat we op reis zijn. Dit is allemaal wat later dan gepland maar het kwam zo beter uit. We hebben Kaapstad voor eventjes achter ons gelaten en we zijn ook klaar met werken bij het reuzenrad. Het was echt een heerlijke tijd weer in Kaapstad! Leuke mensen ontmoet en heerlijk in een mooi appartement kunnen wonen. Gelukkig zullen we sommige nog eventjes zien voordat we het vliegtuig terug naar NL moeten nemen.

Momenteel zitten we in Durban. We zijn nu ruim twee weken aan het reizen met de Baz bus langs de kust. Tot aan Port Elizabeth was ik al geweest maar echt mooi om te stoppen op sommige plaatsen waar ik nog niet echt geweest was. Wat leuk is aan de Baz bus is dat je langs alle plekken komt waar je zelf ook niet stopt. Tot nu toe zijn we gestopt in Stellenbosch, Wilderness, Port Elizabeth, East-London, Hogsback, Coffee Bay, Port St. Johns, Warner Beach en nu terug in een grote stad, Durban. Allemaal erg anders en je ziet toch weer een heel ander stuk van Zuid-Afrika. Al die dorpjes in de middle of nowhere, bijzonder om te zien hoe die mensen leven. Overal lopen de dieren op straat en behoren tot de boeren. De koeien zijn bijvoorbeeld gekenmerkt en elke dag voordat de nacht begint moeten de boeren hun koeien dus overal gaan zoeken. Lijkt me een lastige opgave, maar oké. Wat ik mooi vind is dat waar je ook bent, overal de kindjes in school uniform ziet lopen. Al denk je op een plek te komen waar zowat niks is, zie je ze nog met hun rugtasje richting school gaan.

Verder zitten er ook mooie plekken tussen waar je tussen de bergen kan hiken, heel mooi zoals we hebben gedaan tot nu toe in Wilderness en Hogsback. Erg mooi de natuur met watervallen.

De backpackers zijn best prima eigenlijk. Je merkt wel dat hoogseizoen voorbij is en dat het minder druk is. De ene backpackers is leuker dan de ander natuurlijk. Tot nu toe vond ik die in Coffee Bay wel een van de leukste. We sliepen daar samen in een hutje aan de overkant van de rivier. Elke dag waren er leuke uitjes gepland en elke dag kon je gratis mosselen en oesters eten. Vis word dagelijks vers gevangen net als kreeft bijvoorbeeld en die je voor paar eurootjes zo kan kopen voordat ze in de restaurants liggen (5x zo goedkoop). Ook konden we goedkoop eten bij de backpackers en zit je gezamenlijk met alle mensen aan tafel te eten. Leuk om mee te maken! Wat ook een grappig gezicht was is dat de koeien en de paarden op het strand lagen.

Zo zijn overal de mensen wel heel erg vriendelijk. Dat wist ik sowieso al maar op sommige momenten zijn wij het totaal niet gewend. Vooral wanneer een man je bijvoorbeeld een lift aanbiedt of iemand je meevraagt gratis te overnachten in een dure lodge van een game reserve. Wij vertrouwen het al gauw niet of verwachten teveel iets ervoor terug te moeten doen. Toch hebben wij deze aangenomen en heel bijzonder om mee te maken hoe hartelijk mensen kunnen zijn.

Sowieso nog een week te gaan met de Baz bus en dan gaan we even verder kijken naar de mogelijkheden aangezien we nog meer willen zien van het land. Sowieso stoppen we morgen voor paar dagen in Noord-Drakensbergen en dan uiteindelijk in Johannesburg. Nu we in Durban zijn besef ik wel meer hoe fantastisch mooi Kaapstad is vergeleken PE en Durban. Gelukkig kunnen we nog heel eventjes wat tijd in Kaapstad doorbrengen voordat we weg moeten. De tijd gaat zo snel... Voordat we het weten zijn we weer op Nederlandse bodem, dus tot snel allemaal! Wij gaan nog even genieten van dit Afrikaanse avontuur!

Veel liefs!

• 18 Maart 2015 - 21:16

Lisa:

Heerlijk Jaxx!
    Jaloersmakend. Tof dat deze ervaring weer zo anders is dan de vorige.
    Kijk uit naar je thuiskomst maar ik hoop voor je dat de tijd niet vliegt!

Xx

• 19 Maart 2015 - 11:37

Oma En Opa Visbeen :

Wij hebben je verslag gelezen en uitgetikt het is een mooie belevenis en kunnen alleen maar lezen en foto s kijken wij hebben de tijd gehad en kunnen ons moeilijk lopen maar verder mogen wij niet klagen . wij wensen je nog veel plezier in Durban en omgeving .gr. Oma en Opa

• 22 Maart 2015 - 17:04

Andrea:

Super Jack! Ben heel benieuwd naar alle foto's en verhalen! En mis het zoooveel om weer is met je te kunnen lachen en borrelen!

Veel plezier nog daar en tot gauw !

Liefst dree xxxx