Enjoying life! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jackie Visbeen - WaarBenJij.nu Enjoying life! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jackie Visbeen - WaarBenJij.nu

Enjoying life!

Blijf op de hoogte en volg Jackie

19 November 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Oh oh, het is weer nodig tijd voor een nieuwe update uit Zuid-Afrika. Alweer zoveel mooie leuke dingen gedaan hier. Ten eerste heb ik echt een leuke vakantie gehad met mama en John.
We zijn begonnen in Mossel baai, door naar Plettenberg baai. Daar zouden we walvissen gaan spotten, maar door het slechte weer is dat helaas niet door gegaan. Erg jammer! Vervolgens zijn we naar Schotia gegaan waar de safari rond 15h00 begon tot ‘s avonds uurtje of 10h00. Heel gaaf wat wij daar allemaal hebben kunnen zien. Van giraffen tot zebra’s, prachtige leeuwen etc. Bij de avond safari gezien hoe de leeuwinnen op jacht gingen en daarna heerlijk in het wild geslapen. We hadden een prachtig huisje, super sfeervol met kaarsjes en openhaard tussen de bomen. ‘Sochtends om half 8 weer opgehaald voor de ochtend safari. Vervolgens zijn we begin de middag richting Addo Elephant park gegaan waar we een hele groep met olifanten hebben gezien. Uiteindelijk zijn ze helemaal om onze auto heen gelopen, was erg leuk om deze wilde olifanten ook van zo dichtbij te zien. Is toch iets anders dan in het Knysna Elephant park. Volgende dag overnacht in Port Elizabeth, en vanuit daar naar Oudtshoorn gegaan. Daar hadden we ook een prachtige overnachting in het guesthouse Mooiplaas. Mooi uitzicht en het avondeten en ontbijt werd zo voor je huisje op het terras geserveerd buiten, was echt super! Laatste overnachting in Barrydale gehad en zo via Montagu weer richting het vertrouwde Kaapstad. Veel mooie dingen gezien onderweg, heel de week heerlijk gegeten, en lekker weekje bijgekomen. Mam en John hebben ongetwijfeld een fantastische vakantie gehad hier!

29 Oktober toen moest ik weer beginnen met mijn stage. Die avond was het volle maan en zijn we met een hele groep Lion’s head opgegaan. Helaas ware er zulke heftige windstoten dat boven op Lion’s head niet te doen was. Iedereen liep weer terug. We zijn in een grot daar gaan zitten uit de wind en even heerlijk van het uitzicht genoten. Mama en John gingen de 31ste naar Nederland. Na heerlijke kreeft gerechtje was het tijd om uit te zwaaien!

En toen was het 2 November. Was weer aardig tijdje geleden dat het 30 graden was op mijn verjaardag! Om 12h00 werd ik al verrast door Lot & Liez, die me kamer in vlogen, een kroontje op mijn hoofd hadden gezet en liedje voor me hadden gezongen met een bijpassend dansje. Super leuk! Vervolgens telefoontjes uit Nederland! Toen ik wakker werd ook verrast met cadeautjes, kaarten uit NL, gebakken eitje en een goudvis die heel toevallig Sushi heet. Haha heerlijk dit! ‘Savonds uiteten geweest bij Andiamo en lekker drankjes gedaan in de stad.

3 november weer regionale race dag. Wat enquêtes afgenomen voor mijn onderzoek en vervolgens het zwembad ingesprongen thuis, want het was heerlijk weer! Lekker gebraaid met z’n alle ‘savonds. Volgende dag bestond uit surfen en aan het zwembad liggen. Kortom, lekker relaxed weekendje gehad.

Vorige week vrijdag hebben we een feestje gegeven (9 november). Verjaardag van Annelot, Vic en ik en afscheidsparty van Lieze in 1! Met wat hapjes en onder het genot van drankjes en de waterpijp en was het echt een gezellige avond. Vervolgens zijn we naar de Dubliner gegaan.
De volgende dag hadden feestje bij Monica. Monica werkt bij Killarney en zij woont in de township Khayelitsha. Afgesproken in Gugulethu (andere township), en daar kwam ze al aanlopen in prachtig Afrikaanse outfit. Daarna het ritje van Gugulethu naar Khayelitsha was al erg indrukwekkend. We reden midden door de townships, zo dichtbij hadden we het nog niet gezien. Ik wist ook totaal niet wat ik kon verwachten van Monica haar huis. Ze werkt toch al super lang hier. Na even gereden te hebben kwamen we toch in een wat betere wijk, en vond ik dat ze toch wel aardig huis heeft. Heel het huis vol met mensen, lieve mensen. Iedereen was zo blij om ons te zien, want Monica had al veel over ons verteld. We gingen met z’n alle buiten zitten, de mannen bij de mannen en de vrouwen bij de vrouwen. Toen het eten klaar was, gingen ze met z’n alle bidden en hebben we daar aardige maaltijd gekregen. Daarna kwam het Afrikaanse bier op tafel, wat ze zelf maken. Het zat in lege potten verf en er zat toch een apart luchtje aan. Het was best dik spul, maar toch geproefd. Wat een aparte smaak was dat zeg! Nee, niet iets voor onze cultuur kan ik je alvast zeggen. Zij dronken het op als limonade, ik stond er serieus versteld van. Verder hadden ze tabak waarbij ze kranten als vloei gebruikten. Gaaf om te zien hoe die mensen zo kunnen genieten van alles. Later op de middag kwamen de vrouwen dansen en zingend naar buiten en dat was gewoon zo mooi om te zien. Hoeveel plezier ze met elkaar hebben en het klonk gewoon echt goed. Daarna was het vrouwenfeest naar binnen verplaatst terwijl de mannen buiten van alles door elkaar aan het weg atten waren en te roken. Bizar! Rond een uurtje of 18h00 vond Monica het een beter idee voor ons om naar huis te gaan, want het is toch geen veilige buurt voor ons. Toen we van iedereen dikke knuffels hadden gekregen stonden we met z’n alle buiten en voor het laatst dat alle vrouwen stonden te dansen op straat en te zingen voor ons. Nog snel paar foto’s met z’n alle genomen en toen zijn we netjes weggebracht tot dat we weer op de snelweg waren, dus weer veilig. Super om dit gezien te hebben, en hoe lief die mensen ook zijn.

Vorige week zondag zijn we eerst gaan surfen. Kelly was ook naar ons toe gekomen want ze wilde het ook heel graag proberen. Roos d’r ouders waren die week ook gearriveerd in Kaapstad dus die hadden we ook gelijk ontmoet. Na het surfen hebben we gezellig met z’n alle een drankje en hapje gedaan bij Moyo en zijn we uiteindelijk richting de Tafelberg gegaan. Omdat Lieze haar laatste dagje was, was de bedoeling om op de tafelberg te picknicken en daar af te spreken. We hadden ons gesplitst in twee groepjes. Lieze en Jasper gingen die moeilijke Kasteelpoort route doen en wij wilden allemaal de Devils peak route doen. Helaas was het helemaal anders gelopen, we waren verkeerd gelopen. Toen zijn we ’s avonds heerlijk gaan eten bij Sevruga en zo heeft Lieze nog even kunnen genieten van de heerlijke sushi hier in Kaapstad. Daarna nog kampvuurtje gehouden thuis, ook ter nagedachtenis aan mijn goudvis Sushi die in eens dood in z’n vissenkom lag. Echt jammer, maar met Goldfish op de achtergrond hebben we goed afscheid kunnen nemen van hem.

Vorige week maandag was de dag voor Lieze om weer terug te gaan naar Belgie. Hier zaten we allemaal tegenop! We waren vroeger gestopt op stage om haar zo met haar laatste drankje te drinken op het vliegveld en om haar uit te zwaaien. Toch best een raar idee. 3 maanden met elkaar samen gewoond en in eens is ze dan weg. Gelukkig staan er al leuke plannen op de agenda om haar weer te zien als we terug zijn in Nederland!

Afgelopen weekend hebben we ook weer een super weekend gehad. Mischa is afgelopen vrijdagavond aangekomen hier in Kaapstad en echt leuk om haar weer te zien na ruim 5 maanden. We hebben thuis lekker drankje gedaan met z’n allen.

Afgelopen zaterdag zijn we eerst naar de Old Biscuit Mill gegaan, ons helemaal volgepropt met allemaal lekker eten daar. Toch flink tijdje volgehouden. Daarna richting Big Bay gereden en gaan surfen. Mischa heeft ook meegedaan en ze vond het echt heel leuk en het ging al heel goed bij d’r. Vervolgens zijn we die avond naar Chukkachurri geweest in de stad. We hadden zin om wat anders te proberen. Super leuk deephouse feestje daar en tot het einde hebben we ons helemaal vermaakt. Gaf weer een ouderwets leuk gevoel om zo weer een dansje te wagen met Mischa.

Volgende dag was uiteraard iedereen zo brak als ik weet niet wat, maar we hadden op de planning om te gaan paardrijden in Stellenbosch. Zelfs de jongens gingen mee, echt grappig. Het was lekker warm gisteren, dus goede dag uitgekozen om lekker door de wijngaarden te banjeren. Toch wel eventjes wennen, want ik kan me niet meer herinneren wanneer de laatste keer was dat ik op een paard had gezeten, maar al snel was ik gewend en hebben we toch goed genoten van het uitzicht. Na het paardrijden hebben we nog een winetasting gehad en zijn we vliegens vlug weer richting Blouberg gereden voor een frisse duik in het zwembad. Iedereen lag op deze manier heerlijk uit te kateren van het weekend. ’S Avonds met Mischa en Pim het weekend afgesloten bij Newscafe met een lekker hamburgertje. Weer heel fijn weekend en natuurlijk weer omgevlogen.

Nu nog 4 weken stage, en totaal nog kleine 6 weken in Kaapstad. Pff wat snel allemaal. Ik kan het nog niet beseffen dat ik dadelijk weer op Nederlandse bodem en dat ik deze mooie tijd al moet gaan afsluiten. Wel kijk ik er al super naar uit om jullie allemaal weer te zien! Dat maakt het allemaal goed!

Ik zie jullie snel! Dikke kussen uit Kaapstad! xxx

• 19 November 2012 - 14:40

Barbara:

Lieve Jackie én Mischa ook natuurlijk.
    Wat heerlijk om Mischa bij je te hebben en haar alles te laten zien.
    Vast en zeker dat ze net zo geniet als jullie.
    Gek idee dat je nu al moet gaan aftellen, want het lijkt net of je nog van alles aan het verkennen bent. Er is nog zóveel leuks te doen en te zien.
    Nog fijne dagen samen, kiskis

Barbara

• 19 November 2012 - 14:57

Denise P:

Jackie,

Super joh! Het gaat super snel! Ik weet nog wel dat we je afscheidfeestje gaf, nu ben je binnen 6 weken weer thuis. En... Je krijgt mooi weer, kan je als een neger thuis komen in de winter hier in Nederland. Heel veel plezier nog even en geniet ervan! Ik geniet inieder geval van je leuke verhalen!

Xxx

• 19 November 2012 - 16:35

Opa En Oma Visbeen:

heel leuk als je terug kan dergelijke verslagen ook zelf nog eens de revue laten psseren
    gr. van Oma en Opa

• 19 November 2012 - 17:14

Mies:

hoi Jackie en Mischa,

Wat een leuk verhaal weer en heel leuk dat ik nu lees dat Mischa er is en dan nog wel surfend en paardrijdend. Wijn drinkend en etend is bekend dus dat had ik wel verwacht! Nog heel veel plezier daar, lekker genieten en tot snel.
    Mies.

• 19 November 2012 - 17:36

Mama:

Hoi lieve Jackie en Mischa,
    Weer een super gaaf verhaal, heerlijk om te lezen!
    Ja meid, het wordt weer aftellen, maar als ik jou was zou ik dat niet te veel aan denken! Geniet nog maar van deze mooie tijd!
    Dikke kus voor jullie beiden!

• 21 November 2012 - 23:00

Ernestine:

Lieve Jackie,

Wat een super tijd heb jij daar toch!
    Erg leuk om het zo te volgen.
    En fijn dat Mischa er nu is.
    Geniet nog van de laatste weken.
    Dikke knuffel van ons,
    Ernestine